Uitdaging
De Hogeschool van Amsterdam, de Vrijwilligers Academie, het Odensehuis Amsterdam Zuid en het Dementie Museum i.o. werkten in het voorjaar van 2019 voor het eerst samen rondom een praktijkontwikkelopdracht voor vierde jaars SPH-studenten.
Het was voor alle partijen een hele uitdaging! Tegelijk vrijwilliger èn student zijn. Omgaan met mensen met dementie. Veranderingen handlen in het onderwijscurriculum. Een object maken voor een museum dat nog in oprichting is.
Hoe & wat
Vier studenten van de opleiding sociaalpedagogisch hulpverlening van de Hogeschool van Amsterdam kropen in de huid van de vrijwilligers die in het Odensehuis Amsterdam Zuid = inloophuis werken. Ook hebben zij een training gevolgd bij de Vrijwilligers Academie. Het resultaat zijn vier unieke objecten voor het Dementie Museum, die ook nog eens vanuit onderwijskundig oogpunt zeer goed zijn onderbouwd.
Expositie
Op 22 mei 2019 presenteerden vier studenten hun collectiestukken voor het Dementie Museum.
Stefanie Koning, Hannah Bende, Jessica Roozendaal en Elsemiecke Calis
Het werd een heuse try-out .
Jessica opende de bijeenkomst en heette iedereen van harte welkom. Daarna gaf zij het woord aan Noeke van Duijne, vrijwilliger in het Odensehuis Amsterdam Zuid. In haar openingsspeech vertelt Noeke over wat haar motiveert om juist dit vrijwilligerswerk te doen. Ook geeft zij relevante tips voor het Dementie Museum i.o.
Workshops
De studenten presenteerden ieder hun object in een workshop:
- Korte film ‘Vrijwilligers & hun passie’ van Elsemiecke Calis;
- Drieluik film ‘Verbinding door ervaring’ van Hannah Bende;
- Fotoserie en praktische wandelgids ‘A day of life’ van Jessica Roozendaal; lees ons blog hierover
- Geïllustreerd verhalenboek ‘Dromen vol dementie’ van Stefanie Koning; lees ons blog hierover
Trots
Dit zijn de allereerste objecten in de collectie van het Dementie Museum i.o. en daar ben ik supertrots op!
De objecten geven stuk voor stuk aan hoe belangrijk alledaags contact is voor mensen met dementie. Ik ben diep onder de indruk hoe deze studenten dit – ondanks of dankzij de enorme uitdaging – zo puur hebben weten weer te geven.